شغل کشت وفرآوری سبزیجات یک استارتاپ طبیعی

شغل کشت وفرآوری سبزیجات یک استارتاپ طبیعی

کشت وفرآوری سبزیجات

سبزیجات جزء یکی از محصولاتی است که پس از برداشت پس از مدت زمان کوتاهی دچار پژمردگی و خرابی می شوند.
اما امروزه در کشور ما و مخصوصا استان هایی که تولید سبزی بالایی دارند افرادی وجود دارند که سبزی را خریدار و فرآوری می کنند
و با این کار باعث ماندگاری بالای سبزی و همینطور حفظ عطر و طعم منحصر به فرد سبزی می شوند.

فرایند فرآوری سبزی به این صورت است که سبزی های خریداری شده با دست پاک می شوند
سپس وارد شش مرحله وان شستوشو که شامل مراحل گل گیری، شستوشو، ضد عفونی، انگل زدایی و شستوشوی نهایی است
می شوند؛در مرحله بعدی سبزی در دستگاه آب گریزی وارد می شود
وسپس سبزی که آبگیری شده است خرد می شود و بسته بندی می شود
سپس وارد سردخانه و در دمای منفی یک منجمد می شود.

در بعضی از مواقع کاشت سبزی نیز توسط این افراد مورد بررسی قرار می گیرد
و با استفاده از کود های عالی که استفاده می کنند کمترین در صد شیمیایی در آنها قرار دارد.

شغل کشت وفرآوری سبزیجات یک استارتاپ طبیعی دارای سه خصوصیت مهم است

۱- کسب کار خانوادگی را مدنظر داردکه در اقتصاد دارای ارزش فوق لعاده ای است
۲- در بخش کشاورزی که در فرایند فراوری قرار دارد زنجیره کامل می شود
یعنی اضافه سبزیجات تبدیل کود و دوباره به سبزیجات جدید می رسند
۳-در این فرایند تعدادی شغل خانگی هم تولید شده است و زنان در خانه های خود سبزی پاک می کنند.

بازار هدف این محصول غیر از افراد زیادی که در خود جای می دهد می تواند استان هایی از قبیل خوزستان،
اصفهان، شیراز و تهران و…را نام برد
وهمچنین کشور های حوضه خلیج فارس نیز بازار هدف این محصول به شمار می آید.
در کشور ما هشت صد هکتار زمین کشاورزی به کشت سبزی و صیفی جات اختصاص دارد
که از این مقدار بیست و پنج میلیون تن سالانه برداشت می شود؛
این ارقام نشان دهنده این موضوع است که ایران از لحاظ زمین زیرکشت رتبه هفتم خاورمیانه و از لحاظ برداشت رتبه پنچ را دارا می باشد.

آب و هوایی متنوع که کشور ما را در برگرفته است باعث شده است

که سبزیجات ایرانی دارای عطر و طعم فوق العاده باشند وهمچنین باعث شده است
که در زمستان هم در استان های جنوبی کشور از جمله خوزستان سبزیجات تولید بشود
ولی در کشور های همسایه این تولید نمی تواند مخصوصا در فصل زمستان صورت بگیرد
و این امر می تواند امر مهمی در صادرات این محصول به شمار آید.

کشور چین اولین تولید کننده سبزیجات وصیفی جات است و این نکته نشان دهنده این است که در قاره آسیا سبزیجات از اهمیت بالایی در بین مردم بر خوردار است.
بیشترین تولیدات سبزیجات در فضای باز صورت می گیرد
ولی امروزه بعضی از کشور این محصول را به محصولی گلخانه ای تبدیل کرد اند.
محصولات سبزی و صیفی دارای تنوع گوناگونی هستند
که همین امر موجب شده قابلیت کشت در محیط های کوچک و محدودی مثل گلدان ها وباغچه ها تا مزرعه های بزرگ را داشته باشد
و همچین این محصول ارزش اقتصادی زیادی برای تولید کننده دارا می باشد.

سبزیجات مدت زمان کشت کوتاهی نسبت به محصولات دیگر دارند

و هم به عنوان میوه و هم سبزی می توانند مصرف بشوند.
سبزیجات ارزش غذایی زیادی در بین محصولات دیگر نیز دارا می باشند
و در تامین ویتامین ها و فیبر مورد نیاز بدن جایگاه ویژه ای دارند؛ ارزش اصلی سبزیجات در تامین بتاکاروتن است
که پیش ساز ویتامین های گروه (آ)و ویتامین (ث) و فولات است که غلات و حبوبات اصلا این ویتامین ها را در خود ندارند.

همچنین سبزی جات دارای مقادیری زیادی از پتاسیم و منیزیم هستند که در تنظیم فشار خون و عملکرد قلب نقش موثری دارند.
محصولات سبزی و صیفی بیشتر تازه خوری دارند و و از این رو برای کاهش ضایعات به کشور های حاشیه خلیج فارس از جمله عراق و روسیه که مسیر کوتاهی دارند بیشترین صادرات صورت می گیرد.

شغل کشت وفرآوری سبزیجات یک استارتاپ طبیعی

دلایل افزایش سبزی وصیفی در چند سال اخیر می توان به عواملی مثل تکنیک های کشت،
توسعه روش های نوین آبیاری، تامین نهاده های با کیفیت، توسعه آبیاری میکرو، استفاده از بذر های هیربد
و دسترسی کشاورزان به اطلاعات فنی و… اشاره کرد.

آبیاری به صورت قدیمی معایبی دارا می باشد از جمله اینکه آب زیادی در این نوع آبیاری مصرف می شود
وهم تبخیر و تعرق زیادی دارد و همچنین امکان انتقال آلوده گی ها از قبیل بذرهای علف های هرز بیشتر می شود
ولی در سیستم آبیاری میکرو آب مستقیم کنار ریشه گیاه ریخته می شود
و می توان در این روش پنجاه درصد آب کمتری استفاده کرد.

شغل فراوری سبزیجات در کشور ما به صورت دستی هم انجام می شود یعنی مراکزی وجود دارند که همان فرایند قبلی را طی می کنند
ولی محصول را به دست مشتری می دهند و خودشان دارای فروشگاه هایی هستند
و خود را درگیر واسطه ها نمی کنند، این نوع فراوری حتی نیاز به برند خاصی هم ندارد
و بیشتر محله ای و شهری به فروش می رسد یعنی دامنه هدف گسترده ای برای آن وجود ندارد.

بسته بندی سبزیجان نیاز به سیستم فوق العاده قوی ندارد و می تواند با استفاده از دستگاه های ساده صورت بگیرد
ولی چیزی که در اینجا مد نظر ماست بزار رقابتی محصول می باشد
که بسته بندی باید به گونه ای باشد که مصرف کنند میل به خردی آن داشته باشد و محصولات دیگر آن را جذب خود نکنند.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.